Jablka a hrušky - Enpeka a.s. Žďár nad Sázavou

Naše výrobky


Jablka a hrušky

Zvětšit

Staré české přísloví nám radí, abychom nemíchali jablka s hruškami. Jistě, v diskuzi se kombinování různých témat většinou nevyplácí, ale ve stravě je situace úplně jiná. Obě tato ovoce patří na našem území k tradičním plodinám a vyznačují se mnoha pozitivními účinky na lidský organismus. Proto v tomto případě míchejte, jak je Vám libo!

V posledních letech se na jablka a hrušky trošku pozapomíná a jsou vytlačovány jinými exotickými druhy ovoce. Je to škoda, protože právě tyto malvice představují pro náš organismus jeden z nejpřirozenějších zdrojů zdraví prospěšných látek v celé ovocné říši. Ne náhodou to věděli již naši předci, kteří si jich patřičně vážili.

Jablka

Jablka jsou plody jabloně a odnepaměti tvoří součást našeho jídelníčku. Po roce 1989 však začal prudce klesat počet vysazovaných stromů, docházelo k jejich rozsáhlému kácení, případně se velmi zanedbávala péče o ně a to vedlo k situaci, kdy je v současnosti jejich cena na trhu srovnatelná s cenou exotického ovoce, velké procento plodů se dováží a z pultů obchodů také mizí výrobky z padaných jablek. Tento trend je zcela opačný oproti tomu světovému, protože celosvětová produkce jablek jednoznačně roste, a to i díky pestrým možnostem jejich využití.
Traduje se, že jedno jablko denně nahradí všechny lékaře. Podíváme – li se blíže na látky obsažené v něm, nelze než souhlasit. Jablka obsahují velmi málo tuku, téměř žádné kalorie, jsou bez cholesterolu a sladkou složku v nich tvoří fruktóza – jednoduchý cukr, který se v těle rozkládá pomaleji a udržuje tak stabilní hladinu cukru v krvi. Lze v nich najít téměř 30 minerálních látek včetně vápníku, fosforu, železa či zinku, které jsou nezbytné pro správnou stavbu zubů a kostí. Poměrně vysoký obsah draslíku zase pomáhá udržovat hladinu vody v těle a zajišťuje správnou funkci ledvin a svalů. Enzymy spolu s vysokým obsahem vlákniny (jedno jablko má až 5 g vlákniny) zase velmi příznivě působí na střevní mikroflóru, upravují funkci střev a pomáhají bezproblémovému trávení. Právě tento vliv bychom si v České republice, kde trpíme velmi častým výskytem rakoviny kolorekta, měli uvědomit. Mezi další důležité látky patří vitaminy a to především vitaminy skupiny B, vitamin A, C, E a kyselina listová tolik důležitá pro správný vývoj plodu. V poslední době se taky zjišťuje přítomnost antioxidantů. Ty pomáhají odbourávat nebezpečné volné radikály poškozující buňky a tkáně lidského těla, a tím chránit před vznikem rakovinového onemocnění.

Hrušky

Hrušeň obecná pochází ze zakavkazské oblasti, odkud se rozšířila i do střední Evropy, kde se jí velmi dobře daří. Podobně jako u jablek lze rozlišit odrůdy letní, podzimní a zimní a rozeznáváme na 1500 jejich druhů. Hruška se od jablka, co se týče složení, příliš neliší, i u ní platí, že to nejcennější se skrývá ve slupce plodu, případně těsně pod ní. Hrušky obsahují oproti jablku menší množství vitaminu C, ale zato se mohou pochlubit ještě vyšším obsahem vlákniny (především té nerozpustné bohaté na lignin). Dále obsahují vyvážený podíl minerálních látek, stopových prvků, vitaminů - hlavně skupiny B a draslíku. Díky svému složení pomáhají při pročištění organismu – působí dezinfekčně, močopudně a mírně projímavě. Důležitý je též obsah antioxidantů a vliv na posílení srdce a krevní oběh. Mezi další pozitivní vlastnosti patří i nízký obsah cukru, pro nějž jsou doporučovány v redukčních dietách a také to, že je lze zařadit mezi nejméně dráždivé potraviny nevyvolávající alergie.

Využití v potravinářství

Jablka i hrušky jsou výborné, sladké a šťavnaté plody, které je radost konzumovat jen tak v čerstvém stavu. Další možnou úpravou je sušení, jež se řadí mezi nejstarší druhy konzervace a během něhož se díky poměrně nízkým teplotám tolik neztrácí zdraví prospěšné látky. Z jablek i hrušek se dále vyrábí výborné mošty, džusy, zavařeniny i pálenky. Velmi typické jsou pro pekařské a cukrářské řemeslo, kde představují všeobecně oblíbené náplně. No kdo by neznal jablečný štrúdl? A trošku netypicky se používají i při vaření, kde ve formě pyré skvěle kontrastují s chutí masa.

Díky jablkům a hruškám lze zdravě mlsat v kteroukoli denní hodinu. Zařaďte je do svého racionálního jídelníčku, přidejte pohyb a již neřešte, zda inklinujete spíše ke gynoidnímu (postava tvaru hrušky) či androidnímu (postava připomínající jablko) typu obezity!

<< Zpět