Jáhly z prosa - Enpeka a.s. Žďár nad Sázavou

Naše výrobky


Jáhly z prosa

Zvětšit

Proso je jednoletá tráva z  čeledi lipnicovitých s  asi metr dlouhými stébly. Na tenkých stopkách vyrůstají zelené až fialové laty, ve kterých později dozrávají kulovité obilky. Semena rostliny jsou velmi drobná – tisíc kulovitých žlutých zrnek váží pouze pět gramů. Proso se pěstuje v teplej- ších oblastech, protože je teplomilné a  snáší dobře sucho. Tato rostlina není náročná na kvalitu půdy a roste proto i v místech, kde se jiným obilovinám nedaří.

 

Proso je prastará kulturní plodina, první zmínky o ní pocházejí z  Číny a  na našem území je známá již od neolitu, kdy ji sem dovezly kočovné kmeny. Bylo oblíbenou obilovinou našich předků – Slovanů, neboť se jedná o levnou a výživnou potravinu, která vařením nabude a dobře sytí. V posledních desetiletích bylo na proso neprávem zapomínáno a  tato plodina byla vytlačována jinými druhy obilí. V dnešní době se ukazuje její vyvážené a zdraví prospěšné složení a proto se o ní čím dál více hovoří v souvislosti se zdravým životním stylem.

Jáhly a jejich nutriční hodnota
Nejvíce konzumovaným výrobkem z prosa jsou jáhly, což jsou vyloupané žluté plody, které vynikají svými vlastnostmi – jsou dobře stravitelné, výživné a navíc velmi chutné. Jáhly obsahují příznivý poměr bílko-vin (12 %), tuků (4 %) a sacharidů (68 %) a  mnoho dalších látek prospěšných našemu fyzickému i  psychickému zdraví. Proso má celkově vyšší podíl esenciálních aminokyselin než ostatní obilniny (pšenice, žito, ječmen, oves i kukuřice). Profil mastných kyselin je charakteristický menším zastoupením nasycených(18–22%)a mnohemvětším podílem nenasycených mastných kyselin (72 – 82 %), např. ve srovnání s pohankou má celkově vyšší zastoupení esenciálních mastných kyselin, zvláště linolové (68 %).
Dále jáhly vynikají svým obsahem minerálních látek, především pak draslíku, hořčíku, zinku, fosforu, mědi, železa a  křemíku. Vysokým podílem křemíku podporují zachování zdravých zubů, nehtů a  vlasů a  díky železu se zase doporučují nemocným chudokrevností. Výjimečný je i obsah vitamínu B1 a B2, které jsou obsaženy předevšímv aleuronové vrstvě. Jáhly jsou celkově velmi výživné a syté, a proto se doporučují pro rekonvalescenty a těžce pracující osoby. Jáhly jsou také jedinou zásaditou obilovinou, takže jsou vhodné i  pro osoby trpící žaludečními obtížemi. Východní medicína je stále využívá pro léčbu sleziny a  slinivky břišní a  celkově jsou vynikající potravinou pro diabetiky. Jejich velkou výhodou je i fakt, že neobsahují lepek (na rozdíl od obilných zrn pšenice, žita, ječmene i ovsa) a  jsou proto vhodné pro tzv. bezlepkovou dietu a potraviny vyrobené z jáhel jsou vyhledávané osobami trpícími celiakií (neboli glutenovou enteropatií).

Potraviny z jáhel
Z jáhel, ačkoli se to na první dojem tak jevit nemusí, můžeme v  kuchyni připravit celou řadu sladkých i  slaných pokrmů. Při přípravějídel jepouzenutnédbátnaněkolik základníchdoporučení. Jáhly semusejí kupovat čerstvé a dlouho je neskladovat(vzhledem k vysokému obsahu nenasycených mastných kyselin). Jáhly jsou oblíbenou přílohou k masu (i když v současnosti je vytlačuje rýže), při dobrém dochucení z  nich lze uvařit vynikající kaši zvanou jahelník, nákypy, knedlíky, placičky, karbanátky, atd. Lze z  nich také vyrobit jáhlovou mouku, z které můžeme dále upéct výborné pečivo jako buchty, koláče či chleba, případně ji při pečení přidávat k moukám jiným.

Proso a jáhly jsou všestrannou potravinou, která pozitivně působí na naše zdraví. Ne nadarmo se jejich účinků využívalo již ve starých východních medicinských postupech a v dnešní době se vrámci prevence doporučuje žvýkat každé ráno jedna kávová lžička syrového prosa a poté ho zapít vodou nebo čajem.

<< Zpět