Papriky a rajčata - Enpeka a.s. Žďár nad Sázavou

Naše výrobky


Papriky a rajčata

Zvětšit

Rajčata a papriky lze bezesporu zařadit mezi nejznámější a nejoblíbenější druhy zeleniny a to nejen u nás, ale i celosvětově. Své výsostné postavení si vydobyly nejen svojí chutí, ale i pozitivním vlivem na lidské zdraví. Boj to však byl lítý, jelikož dlouhou dobu byly obě tyto zeleniny pěstovány pouze a jen pro okrasu. Pravda o jejich složení a láska k jejich chuti však zvítězily!

Rajčata
Rajčata jedlá se do Evropy ze střední a jižní Ameriky dostala díky prvním odvážným mořeplavcům. Patřila zde k tradičním plodinám, ovšem jejich pěstování a následná konzumace se šířily Evropou pouze pozvolna a málokdo by si vsadil na to, že tu zdomácní. Jedná se o nenáročnou jednoletou rostlinu z čeledí lilkovitých, jejímž plodem je bobule s názvem rajské jablko, zkráceně rajče. Postupně si získalo oblibu pro svoji krásnou barvu a skvělou chuť. Ačkoli se jedná o zeleninu, kterou si můžeme bez problémů vypěstovat na zahrádce, neměli bychom zapomínat na její přínos našemu zdraví. Rajče má velmi nízkou energetickou hodnotu a současně obsahuje mnoho prospěšných látek – zmínit lze kyselinu listovou a provitaminy A, především β – karoten a také vitamin C.

Hlavní předností rajčat je obsah široké škály antioxidantů, které jsou jednak významné samy o sobě (omezují aktivitu kyslíkových radikálů) a také zde působí synergicky, tedy navzájem ještě posilují své účinky. Po objevu antikarcinogenních účinků rajčat o ně prudce vzrostl zájem i na vědecké úrovni. Jednou z nejdůležitějších látek v tomto směru je lykopen, kterého rajče obsahuje obvykle 30 – 75 mg/kg. Lykopen je červeně zbarvený karotenoid neobsahující kyslík, který není provitaminem A, a proto byl delší dobu přehlížen. Nejnovější výzkumy však ukázaly, že velmi příznivě působí při prevenci rakoviny, především pak rakoviny prostaty, děložního čípku a kolorekta. Lykopen je nerozpustný ve vodě a jeho využitelnost z trávicího traktu proto výrazně stoupá (udává se, že až pětkrát) při současné přítomnosti tuku v potravě. Používejme tedy rajčata při vaření a také konzumujme výrobky z nich – zpracováním se sice ztratí určitá část vitaminů, ale schopnost získat z těchto produktů lykopen se naopak zvýší.

Papriky
Papriky mají velmi podobný osud i původ jako rajčata. Jejich rozšíření v Evropě bránil fakt, že teprve v 19. století byly vyšlechtěny plody bez obsahu alkaloidu kapsaicinu, tedy papriky nepálivé a sladké. Tato lilkovitá rostlina se v současné době používá především jako koření a zároveň i jako velmi oblíbená zelenina. Je národním kořením Maďarů a Španělů, ale používá se celosvětově – pro Francouze je to kayenský pepř, v Americe je známá jako chilli, v Africe je součástí koření berbera a usídlila se i v asijské kuchyni.

Odrůd paprik je nepřeberné množství (uvádí se až tři tisíce druhů) a liší se nejen stupněm pálivosti, ale také chutí obecně, velikostí, tvarem a barvou. Barva paprik však není pouze záležitostí odrůdovou, ale je také výrazem stupně zralosti paprik. To však neznamená, že zelené lusky jsou nekvalitní – mají téměř stejné nutriční hodnoty, jako papriky barevné, jen obsahují méně vitaminu C.

U papriky ve formě koření se prokázaly vlivy na omezení cévních a srdečních onemocnění. Dále podporuje chuť k jídlu a má dobrý vliv na celkovou fyzickou i psychickou svěžest. Pálivé odrůdy obsahující kapsaicin zase podporují trávení a zvyšují žaludeční sekreci, proto jsou doporučovány při redukčních dietách. Paprika jako zelenina se může pochlubit vysokým obsahem lykopenu a především β – karotenu, který je provitaminem vitaminu A (jedna červená paprika pokryje více než polovinu DDD* β – karotenu pro dospělého člověka). Úplně fascinující je obsah vitaminu C, který je u červené papriky třikrát vyšší než u citronů a pomerančů. Díky přítomnosti vlákniny může v těle sloužit i jako mírné projímadlo.

Rajčata a papriky již v našich jídelníčcích naštěstí zdomácněly, rozhodně se jim proto nevyhýbejme a konzumujme je ve všech možných úpravách. To, že se probojovaly na náš stůl a my je bereme jako přirozenou součást stravy, je obrovská výhra především pro nás a naše zdraví!

 

*DDD - doporučená denní dávka

<< Zpět